after-school-child-mindingJoka vuosi koulujen alkaessa koululaisten vanhemmat kamppailevat samojen kysymysten parissa: “Voiko lasta jo jättää tuon ikäisenä yksin kotiin koulun jälkeen?”, “Miten lapsi pärjää yksin kotona koulun loppumisen jälkeen siihen asti kun vanhemmat saapuvat kotiin?”, “Mistä löytyisi luotettava hoitopaikka lapselle iltapäivän ajaksi?”, “Pitääkö iltapäiväkerhoon varata paikka jo hyvissä ajoin?”. Kysymys on tietenkin siitä, mitä lapsi voi tehdä koulupäivänsä päätyttyä, sillä usein esimerkiksi seitsenvuotias on vielä aivan liian pieni viettämään monta tuntia yksin kotona odottaessaan vanhempia kotiin saapuvaksi. Lapsella saattaa olla tehtävänä esimerkiksi kotitehtäviä tai hiukan illemmalla täytyy syödä illallista, mutta pienimmät lapset eivät välttämättä ole vielä riittävän itsenäisiä hoitamaan tällaisia tehtäviä oma-aloitteisesti.

Suomessa ei ole nykyään sellaista kotiäitikulttuuria kuin esimerkiksi monessa latinalaisamerikkalaisessa maassa ja jossain määrin vielä Yhdysvalloissakin, että kotona olisi aina vanhempi, yleensä äiti, huolehtimassa lapsesta koulupäivän jälkeen. Meillä on hyvin tavallista, että molemmat vanhemmat käyvät töissä, mikä tarkoittaa tietysti yleensä sitä, ettei kotona ole ketään lapsen päästessä koulusta esimerkiksi yhden tai kahden aikoihin. Vieläkin haasteellisempi asetelma on sellaisissa perheissä, joissa vanhemmat käyvät vuorotöissä. Työvuorojen epäsäännöllisyys saattaa luoda todella suuria haasteita lasten ja vanhempien arjen yhteensovittamisessa. Jos esimerkiksi äiti työskentelee sairaanhoitajana ja isä bussinkuljettajana ja kummatkin tekevät toisinaan myös ilta- tai jopa yövuoroja, saa tehdä aika lailla töitä sumpliakseen vuorot siten, ettei lapsi joudu viettämään kohtuuttoman paljon aikaa itsekseen. Usein seitsenvuotias on vielä liian nuori oleskelemaan yksin monia tunteja kotona ja huolehtimaan tarpeistaan itsenäisesti, mutta jo kymmenvuotiaana lapsi voi hyvin lähteä itse koulusta kotiin ja järjestää itselleen esimerkiksi välipalaa ja kenties tehdä hiukan läksyjäkin ennen kuin jompikumpi vanhemmista saapuu kotiin.

On varsin yleistä, että suomalaislapset lähtevät koulupäivän jälkeen koulun yhteydessä tai sen läheisyydessä sijaitsevaan iltapäiväkerhoon viettämään aikaa siihen asti, että vanhempi saapuu häntä noutamaan. Iltapäiväkerhossa huolehditaan lapsen tarpeista ja hän voi viettää aikaa turvallisessa ympäristössä muiden lasten seurassa iltapäiväkerho-ohjaajien valvovien silmien alla. Iltapäiväkerho onkin loistava ratkaisu ja monen perheen kohdalla suuri pelastus.